Tuesday, February 19, 2019

hal yang makruh dalam solat dan sering kita jumpai

HAL HAL YANG DI KATEGORIKAN MAKRUH DLM SOLAT


hal hal yang makruh dalam solat



SOLAT adalah ibadah yang wajib di kerjakan oleh umat Islam. Solat tidak boleh di tinggalkan meskipun dalam keadaan apapun. solat hanya boleh di tinggalkan oleh orang yang telah mati. artinya Tidak ada alasan yang bisa meninggalkan solat..
nah pada kesempatan ini DAPUR BUNDA akan coba memberikan sedikit masukan mengenai apa itu makruh dalam solat dan hal hal apa saja yang di kategorikan sebagai makruh dalam solat.

MAKRUH dalam solat adalah sesuatu yang dilakukan diluar gerakan solat, makruh dalam solat bisa bisa akan membuat kita tidak lagi kusyuk saat mengerjakan solat.. banyak sekali hal2 yang makruh dan sering kita lakukan dengan sengaja ataupun tidak sengaja di dalam solat sehingga menjadi kurangnya kusyuk kita. jika makruh itu dilakukan ber'ulang ulang maka hukumnya akan menjadi haram / membatalkan solat ..
menurut mashab IMAM SYAFI'I (kusyuk) dalam solat akan menentukan besar kecilnya fahala solat yang kita dapat..  sementara dalam mashap IMAM MALIKI kusyuk adalah sesuatu yang harus kita lakukan saat solat, jika tidak maka solat kita tidak sah.
nah sahabat..  apa saja ya hal hal yang menyebabkan makruh dalam solat?..  dan apa apa saja gerakan yang tidak boleh di lakukan sehingga memicu sesuatu yang di kategorikan sebagai Makruh di dalam solat. mari kita lihat satu persatu..

MENUMPU PADA SEBELAH KAKI..
dalam solat tidak di perbolehkan berdiri menumpu pada sebelah kaki,  kecuali mudharat artinya dalam keadaan yang terpaksa.


BERDIRI MIRING ATAU TIDAK LURUS KE KIBLAT
berdiri miring, baik itu miring menghadap kiblat atau memiringkan badan ke kiri maupun ke kanan.beda halnya dengan musafir, ada pengecualian bagi musafir yang baru mendatangi suatu tempat. di maafkan jika sedikit miring dengan kiblat. asal niat dalam hati kita menghadap kiblat.

KAKI TERLALU RAPAT / TERLALU TERBUKA
kaki yang terlalu rapat / terlalu terbuka juga akan berdampak makruh dalam solat, ruas antara kaki kiri dan kanan adalah jarang yang sewajarnya saja / sejajar dengan siku lengan kita.

MELUDAH
meludah adalah hal yang sangat fatal dalam solat, di karenakan akan mengotori tempat solat, apalagi saat solat berjamaah.

MAKAN
inilah kenapa Rasulullah menganjurkan kita menyikat gigi sebelum solat. di karenakan ada makanan di sela sela gigi kita yang di takutkan nantinya akan menjadi makruhnya solat.

TIDUR / MEMEJAMKAN MATA
tidur dalam solat juga sangat2 dilarang.
memejamkan mata yang terlalu lama juga di kategorikan sebagai makruh.

MELIHAT / MENOLEH KE KIRI DAN KE KANAN
dalam solat.  pandangan mata kita hanya tertuju pada tempat sujud..  tidak boleh ke tempat yang lain. apa lagi memalingkan wajah ke kiri dan ke kanan.

MENAHAN HAJAT
ketika hendak solat alangkah baiknya jgn terburu buru. jika kita hendak buang hajat maka terlebih dahulu kita harus melakukannya, hal ini di karenakan supaya tidak terganggu kekusyukan kita saat menjalankan ibadah solat. kecuali saat dalam solat tiba2 kita hendak buang hajat.  maka jika sanggup di tahan boleh terlebih dahulu menyelesaikan solat.

BATUK / MENGGERAKKAN ANGGOTA BADAN DENGAN SENGAJA
batuk yang di sengaja lebih dari 3 kali akan makruh dalam solat. begitu juga menggerakkan anggota badan dengan sengaja lebih dari 3 kali. terkecuali muzharat atau dalam keadaan terpaksa.

nah sahabat..  inilah sedikit dari sekian banyak hal hal yang bisa buat solat kita makruh.  untuk lebih jelasnya.. bacalah kitap kitap tentang islam atau belajarlah kepada guru guru pesantren yang ada di tempat sahabat..  insyaAllah solat kita di terima Allah...  Amienn

No comments:

Post a Comment

1000 resep masakan LELE PENYET dapur bunda.

LELE PENYET ikan lele adalah salah satu ikan favorit dan mudah di cari di indonesia..ikan ini kaya akan lemak jenuh..  jadi jgn terlalu b...